sunnuntai 2. huhtikuuta 2017

Hallo huhtikuu!


Oho, sunnuntaistahan on tulossa melkein mun vakipostauspäivä! Ei ehkä sentään, mutta koska me sunnuntaisin herätään ihan samaan aikaan kuin kaikkina muinakin päivinä (eli siinä kello 6-6:30 välillä) mutta koska kahdeksan maissa ei yleensä tarvitse lähteä minnekään, on tämä ainoa lorvimisaamu. Lauantaisinkin kun me lasten kanssa lähdetään aina heti aamusta jonnekin että Stefan saa nukkua yötyönsä jäljiltä - ja koska lauantaiaamut tyhjässä kaupungissa kävellessä on rakkautta ♥ !

 

Oikeastaan tulin vain kertomaan ja laittamaan kuvia siitä kuinka meille ilmestyi pari viikkoa sitten melkein kesäkelit! Just kun kerroin että kevät tuli, alkoi lämmetä vielä enemmän. Tämän viikon oli 25 asteeseen asti lämpöä joka auringossa tuntui vähintään kolmeltakympiltä, varsinkin näin pian kylmän talven jälkeen! Kesällähän tuo olisi "ihanan viileä", mutta nyt oli kyllä hiki! En muista että olisi ikinä ihan näin lämmintä maaliskuussa ollut, yksittäisiä päiviä joo mutta tätä on nyt jo pari viikkoa tosiaan kestänyt.


Paitsi että kaikkialla on yhtäkkiä ihan vihreää, tuntuu että koko kaupunki on herännyt talviunesta! Joka paikka on täynnä ihmisiä - tykkään kyllä ihmisistä, mutta liika on liikaa! Talvella tottui siihen että leikkipuistoissa sai olla oikeastaan aina ainoastaan sillä kokoonpanolla jolla sinne meni, tällä viikolla kaupungin puistot ovat olleet ihan ääriään myöten täynnä. Kaveri just sanoi että eräänä päivänä niiden lempipuistossa oli ollut 43 äitiä! Huh, me ollaan edelleen vain usein kiivetty Alpenzoon Judenbühelille, siellä on niin ihanaa ja rauhallista.



Josta moni näistä kuvistakin on! Kuten näkyy, aamuisin on edelleen viileää mutta aikas äkkiä se siitä lämpenee. Välillä vieraana on tietysti Innsbruckin yksi perustuntomerkeistä nimeltä tuuli, joka osaa olla kyllä ihan järkyttävän kova (vaikkakaan ei kylmä, mutta jos asteet on alhaiset niin sekin tuntuu jäätävältä). Nyt lapset ei jaksa enää leikkiä nätisti keskenään, ihanaa huhtikuuta kaikille, heibba!



sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

Hattaraa


Laaksossa on käsittämättömän harmaata, taivas on täysin pilvessä ja näyttää siltä että voisi jopa alkaa sataa. Entäs ylhäällä? Siellä, yli 2000 metrin korkeudessa taivas on auki. Pilvien päällä on ihmisen hyvä olla, voi miten siellä onkaan kaunista.

 




Ei mulla mitään muuta ollut. Näin kesän korvilla ikävöin jo ehkä vähän talvea... ja mä vain niin kovasti rakastan vuoria ♥

sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Talven yli odotin

Halojaa, tänne kuuluu hyvää vaikkei täällä mitään kuulukaan! Tammikuu meni hurjan nopeasti kaikkien kouluhommien parissa, sitten mun äiti tuli ja mulla oli tenttiviikko, sitten alkoikin lukukausiloma (sisältäen mm. Faschingin, silmätulehduksen ja pari lenssua) mutta mulla oli yksi iso työ kirjoitettavana joten kulutin aamupäivät vain sen parissa, kerran kävin hulvattoman päivän reissun jäätiköllä (siis entisellä työpaikallani) mun vanhan kaverin kanssa. Ja sitten alkoikin jo uusi, ihanan kiinnostava (mutta työläs) lukukausi ja nyt sitäkin on mennyt jo kaksi viikkoa! Oho!


Lapsille kuuluu vähintään yhtä kivaa, he viihtyvät päiväkodeissaan molemmat tahoillaan paremmin kuin hyvin. Florian on alkanut puhua pulputtamaan ja toistaa, tai ainakin yrittää toistaa, kaikki sanat mitä sille sanoo. Päiväkodin tätien nimetkin se osaa jo sanoa, näin puolen vuoden jälkeen! Siis se sanoo tosiaan vain yksittäisiä sanoja, ei sentään mitään lauseita vielä! Osaa se pari yhdyssanaa, esimerkiksi palapeli...


Myös Lucas on innokas päiväkotilainen ja mä olen niin iloinen juuri tuosta päiväkodista: aamulla viedessä lapsi saa itse päättää jääkö ulos vai meneekö sisälle. Vaikka silloin menisi sisälle, menevät he Jausen jälkeen puoli yhdentoista maissa kuitenkin aina kaikki yhdessä ulos! Florianin päiväkodissakin mennään nykyään joka päivä ulos ellei sada, tällä viikolla olivat jopa kävelleet narun kanssa (normaalisti lapset istuvat siis sellaisissa kärryissä) koko konkkaronkka (lapset siis 1,5 - 3,5-vuotiaita) puistoon 500 metrin päähän!


On kyllä ihanaa kun lämmöt nousee ja ulos lähtiessä pukeminen ei kestä enää puolta tuntia, toissapäivänä oli jopa +22°C. Se ei onneks ole vielä sentään ihan jokapäiväistä, sellainen viime viikot vallinnut noin 12-17 astetta on oikein jees! Tämän päiväinen sade on myös jees, lähdetään Achenseelle isomummolaan vielä vikan kerran omalla autolla koska huomenna se on vihdoin myyty! Se ehtikin olla myynnissä puoli vuotta koska tarjoukset oli niin alhaisia eikä meillä ollut mikään kiire myydä niin voitiin hyvin odottaa kunnon summan tarjonnutta. Mutta että heippa Hyundai, johan se tallissa ehtikin seisoa, hyvä ettei ressukka ruostunut kiinni paikalleen!


Mitähän muuta meille kuuluu? Ei kai mitään suurempia eikäkön hei Lucakselta heiluu ensimmäinen hammas kääk! Ja Florian tusaa about kaikkia poskihampaitaan kerralla joten unet on vähän katkonaisia! Mutta nyt me aletaan siivoamaan kun ei tosiaan ulos pääse kun sataa kaatamalla, viime aikoina kaikki viikonloppuaamut on menneet ulkona koska i-l-m-a ♥ ! Joka ehkä tästä allaolevasta kuvasta näkyy aika hyvin, adiooos!

sunnuntai 8. tammikuuta 2017

Wonderland


Keskiviikkona tapahtui jotain odottamatonta - alkoi sataa lunta! Stefan oli ajelemassa lasten kanssa anopilta (kun minä kotona ahkerana luin seuraavan päivän tenttiin ja katsoin vain puolella silmällä mäkihyppyä) kun taivas aukesi. Siinä missä Axel-myrsky pilasi Innsbruckin mäkiviikon kisan, toi se samalla koko kaupunkiin uskomattoman valkoisen talven ihmemaan!



Tänään on sunnuntai ja lunta on satanut nyt neljä päivää pienin tauoin. Joten sitä todellakin on ja sääennusteen lämpötiloista päätellen se pysyy ainakin koko ensi viikon! Juuri alkuviikosta kysyin mun täällä asuvilta kavereilta viime vuosien lumitilanteista ja ne sanoivat että viime talvena maa oli valkoisena oli noin viikon verran. En jaksa uskoa että tämä lumimäärä ihan hetkessä sulaa joten jospa saataisi nauttia tästä ihanuudesta edes vähän pidempään!



Lumen lisäksi täällä (kuten ilmeisesti koko Euroopassa) on eletty myös melkoista kylmyyttä - eilen aamulla mittari näytti jopa 16 pakkasastetta! Yleensä ollaan viikonloppuaamuisin menty lasten kanssa vuorille mutta siellä näytti olevan -24°C joten suunnattiinkin uimahallin lämpöön... Onneks on kunnon vaatteet niin ei ole mitään ongelmaa ulkoilla näillä meille suurilla pakkasilla (eli noin -10°C), tokihan aika vähän muita lapsia ulkona näkyy!



Me ollaan tosiaan joka päivä vietetty aikaa ulkona lumesta nauttien - lasten riemu on jotain aivan uskomatonta ja taidan olla itse vähintään yhtä innoissani, mä kun tosiaan ihan ajattelin että tokkopa me kaupunkiin saadaan lunta ollenkaan. Kuvat onkin aikajärjestyksessä torstaista tähän päivään, tuo torstainenkin tuntui jo ihan hullulta ja kierittiin maassa kuin mitkäkin hihhulit! Saati sitten tänään!



Alpenzoon juna-aseman vieressä oleva Judenbühelin leikkikenttä on yksi mun suosikeista, siellä on hirviästi tilaa juosta ja temmeltää. Kesällä siellä saattoi törmätä jopa ihmisiin, olettaen että aurinko paistoi... nyt on hiljaista! Ihan viimeisin kuva alhaalla on meidän takana olevalta Innpromenadelta, meidäthän erottaa ydinkeskustasta ainoastaan Inn-joki joten on tämä lumen määrä näin kaupungiksi huisi! Katsotaan miltä näyttää viikon päästä, siihen asti me nautitaan, ihanaa talven jatkoa Suomeenkin ♥ !



maanantai 26. joulukuuta 2016

Ja niin tuli joulu



Joulun aika Innsbruckissa on aivan ihana, sekä isoille että pienille ihmisille! Ensimmäiset joulumarkkinat aukeavat jo marraskuun puolivälissä ja lopulta keskustassa on auki viidet joista löytyy jokaiselle jotakin. Aatonaattona käytiin fiilistelemässä vielä viimeistä kertaa vanhankaupungin joulumarkkinoita, silloin neljät sulkeutuivat ja ainoastaan Maria-Theresien-Straßen modernit markkinat ovat loppiaiseen asti auki.


Joulumarkkinoiden lisäksi täällä on luuukuisia tapahtumia, varsinkin lapsille! Joulukuun kuudes on Nikolaus-päivä ja niinä päivinä Nikolausta (ja Krampuksia) voi tavata useissa eri paikoissa. Puolivälissä kuuta "Christkind" (eli Jeesuslapsi joka myös tuo itävaltalaislapsille kaikki lahjat sekä koristelee kuusen) muuttaa kaupunkiin suuren kulkueen kanssa - ydinkeskustasta kävelemästä löytyi 500 enkeliä, paimenta, hevosia ja jopa lampaita!


Meidän oma joulu sujui taas oikein hyvin. Stefan otti alkuviikosta vastaan kerta viikkoon-"harrastusduunin" josta palasi kotiin aattoaamuna viiden jälkeen joten me lähdettiin lasten kanssa jo aamukahdeksalta ulos jotta se saisi nukkua. Suunnattiin ylös Nordkettelle jossa väliasemalla on lumetettu pulkkamäki - muuten edes 2000 metrin korkeudessa ei ole pikkuläikkiä enempää lunta. Oli niin ihana aamu ja aamupäivä ja saatiin olla kyllä ihan rauhassa, yleensä täpötäydessä vuorille vievässä Hungerburgbahn-junassakin oli meidän lisäksi ainoastaan kaksi ihmistä!


Kotiin päästyä lapset olivatkin ilmeisesti niin poikki että jouluaaton jännityksestä huolimatta suostuivat päiväunillekin. Anopin saavuttua tehtiin vielä loput ruuat valmiiksi - meidän joulupöytä on ollut jo pitkään samanlainen: haudutettua punakaalia, porkkanalaatikkoa, uunivihanneksia, pähkinäjuuresmureketta sekä tuntikausia keiteltyä pippuripunaviinikastiketta. Nam!


Eilinen meni sukulaisia kestitessä ja tämä tapaninpäiväkin menee näköjään vielä ihan lomafiiliksissä - lasten päiväuniaika kului tenttiin lukemisen sijaan Suomisuklaan sekä Love Actuallyn kanssa joka on muuten kyllä ihan joulun ykkösleffa, onneks on vielä tunti jäljellä, en malta odottaa että pääsen pillittämään vielä vähän lisää!


Kiitos vielä kaikille aivan ihastuttavista joulun muistamisista ♥ ! Nyt täytyy mennä jatkamaan lasten kanssa piirtämis- ja väritystouhuja, ihanat joulun jatkot sekä uudetvuodet kaikille :* !

sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Maa on niin kaunis

Ihana syksy tuhansine väreineen on jälleen kauneimmillaan! Ei mene enää kauaa ja kaikki lehdet putoaa, siksipä tässä vielä iso kasa kuvia ennenkuin harmaa talvi ottaa vallan. Suomessa taitaa olla jo melkein jokapuolella lunta, meillä sitä on silloin tällöin sateen jälkeen muutamana päivänä ollut ihan ylhäällä vuorilla mutta laaksoon asti ei taideta saada vielä pitkään aikaan, jos koko talvena! Isoja joulukuusia ja -valoja on alkanut kuitenkin jo ilmestyä ja viikon päästä aukeavat jo ekat joulumarkkinatkin, ihanaa!














Kuten kuvista huomaa viimeksi sanomani, Lucaksesta ei oikein saa kuvia! Mutta jospa sata kuvaa Florianista vähän korvaa ;) Ihanaa alkavaa talvea kaikille, jos tulee liian kylmä niin tänne vaan lämmittelemään!