keskiviikko 19. joulukuuta 2012

Ruokaaaaa !

Alkuviikosta selvitty hyvillä yöunilla (viime yönä ensin 7h ja sitten vielä 3h), päiväunilla (uskokaa tai älkää, oon saanu kattoa Lemmen viemää epämääräisen älämölön sijaan kuorsausta kuunnellen) sekä kahvilla. Nojoo, kofeiinittomalla edelleen mutta maistuu se vaan niin paljon paremmalta normaalilla keittimellä keitettynä kuin siitä typerästä koneesta vaan nappia painamalla, luulis että sillä sekunnilla pavuista jauhettu tuore kahvi olis parempaa kun purukahvi mutta ei kyllä ainakaan musta. Stefan tosin jaksaa usein muistuttaa että suomalaisilla on olematon makuaisti, mut en mä nyt siihenkään usko. :D Syön nykyään niin paljon mitä kummallisimpia vihanneksia että mun makuaisti on ainakin kehittynyt olevaksi.

Vihanneksista puheenollen, aattelin kokeilla jouluksi porkkanalaatikkoa. Tosin luotto omiin taitoihin on niin alhainen että olis varmaan parempi jättää kokeilematta... Täällähän ei jouluna mitään perinneruokia ole niinku Suomessa, vaan ihmiset syö mitä sattuu mieli tekemään. Mulla on nyt ekaa kertaa neljään vuoteen uuni käytössä jouluna, joten olis kiva kuitenkin jotain finskiruokia kokeilla, mutta perunalaatikko on varmasti ihan liian hankala mun tasoselle kokille (en jaksanut lukea reseptiä edes puoleenväliin), lanttulaatikosta en muista tykkäänkö vai enkö mutta porkkanalaatikkohan on herkkua ! Ainakin jos sen tekee oikein, jos jollain on jotain hyviä vinkkejä ni bitte ! Kinkkuahan me veget emme syö ja ei, en todellakaan ole luopunut lihasta mutta en ikinä jaksa ostaa sitä kokkaukseen koska Stefan ei sitä syö (siis ei edes kanaa eikä kalaa). On mulla leivänpäälliseks jotain makkaraa ja pakastimessa lohta ja jauhelihaa jos esim. tortilloja tehdään. Mutta muuten syödään kyllä aina samaa ruokaa, niin ne makuhermot kehittyy !

Oon muutenkin aika innoissani tosta uunista, teen tosi usein kaikenmaailman kermaisia herkkupaistoksia (puhelu kerran armaan siskoni kanssa: "mitä teet" "ruokaa" "mitä ruokaa" "perunapinaattipaistosta" "YÖÖÖÖK"). :D Tosin meillähän Stefan on se pääkokki, en oikein osaa ideoida noita vegeruokia yhtä monipuolisesti kun se. Ja no sen kokkailut on kyllä muutenkin parempia, mun lempiruokahan oli pitkään makaroni ja jauheliha ketsupilla, olisin voinut syödä sitä vaikka joka päivä. Nyt syön vaan niin paljon vihanneksia etten ole ikinä syönyt, mm. Suvi muistanee kuinka pienenä ja vähän isompanakin rakastinkaan kaikkea värikästä ruokaa... Lucas saa kyllä sitten kokeilla kaikkea lihasta rehuihin, musta on ihana sitten muutaman vuoden päästä kun on joku toinenkin kelle tehdä esimerkiks uunilohta aaww ! Uuni on muutenkin kätevä, tein esimerkiks sitten joo niitä torttuja ... kuningatarhillo vähän levis, mut sopi kyllä melkein yhtä hyvin ku luumuhillo josta Stefan ei tykkää. Kokeilin myös aprikoosi- ja mansikkahilloa, mut ne levis vielä pahemmin. :D


Pipareita en aio leipoa, koska ne on aika tylsiä ja koska Stefanin mielestä mun pitäis tehdä taikina itse jos aikosin niitä leipoa... in your dreams. Täällä ei muutenkaan jouluna pipareita syödä, ainoastaan piparkakkutalo tehdään, mutta muuten leivotaan "joulukeksejä" joita on tosi monia erilaisia. Niitä syödään jo marraskuusta lähtien, ainakin Stefanin mama on leiponut ja minä tietysti syönyt pois. :D Ehkä ens jouluna sit voin itekin leipoa, nyt voin vedota vielä Lucakseen, tosin vetoominen väsyttäviin "yöheräämisiin" ja "kotihommiin" on vähän huono koska Lucas herää max. kerran yössä ja kotihommat ei kestä kovin kauaa koska meidän koti on niin pieni. :D Nyt mun pitää kyllä levittää pyykit, äitiltä kun tuli eilen joulupaketti:


Kyllä ! Minun lumilautani ! Sekä kaikenmaailman vaatteita joita siis nyt pesen koska entiedä kuinka kauan ne on ollu teljettyinä (huomatkaa myös mun viime talvena ostamani maailman söpöimmät lautakengät!) sekä sen ainoan mitä toivon: mun Cold Feet-tuotantokaudet. Lisäksi tuli myös mun yksi ihanimmista kirjoista: Marley ja minä, jos joku on nähnyt leffan niin kirja on (tietysti) vieläkin parempi. Vähän harmittaa että melkein mun kaikki kirjat on Suomessa, rakastan lukemista. :( Oon nyt lainannut tosin Stefanin mamalta Nessereitä, niiden lukeminen vaan kestää vähän kauemmin kun ne on saksaks, mut Mankelleita oon löytäny myös englanniks Tyroliasta, vaikkakin musta alkaa tuntua et on helpompi lukea saksaks.

No mut nyt ne pyykit ennenkun Lucas herää ja ennenkun eksyn taas kirjottamaan lisää ihan ilmapallojuttuja ! Loppuun vielä eilisiä kuvia kun punnerrettiin ... tosi onnistuneesti mut onse aika vahva kerl jo haha ciao. :D


Ps. tänään tuijoteltiin myös lumihiutaleita ikkunasta. :)


3 kommenttia:

  1. Joo, muistan kuinka värikäs sun lautasen reunukset oli kun närpit kaiken pois :D Kiitos kortista, en kyllä ihan osannu suomentaa sitä mutta onneksi google- kääntäjä vähän autto mua...
    Valmistuin torstaina!!!!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. JEEEE ONNEA <3 ! kilistetään sitkun tuun Suomeen ! onks kovat partyt tiedossa? :D

      Poista
    2. Kiitos! Ei oo, en jaksa nyt mitään järjestää kun sinne matkallekkin lähetään :D eikä ees oma äiti onnitellu niin oon vetäny herneet nenään :(

      Poista